وزیر دفاع آمریکا در زمان حمله طبس، مُرد
نوشته شده توسط : alipour


سن 91 سالگی؛ وزیر
دفاع ایالات متحده در زمان هجوم طبس، مُرد وزیر دفاع اسبق آمریکا که ناکامی عملیات طبس در مدت سر کردگی او بر پنتاگون حادثه به زمین خورد در سن ۹۱ سالگی مرد .

مرجع اخبار رسمی

پایگاه خبری و تحلیلی

به گزارش مجموعه خبر خبرگزاری جوان به نقل از العالم، «هارولد براون»، وزیر دفاع ایالات متحده در بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ که باخت «عملیات طبس» یا «عملیات پنجه عقاب» برای حمله به کشور ایران و دست اندرکاران آشیانه جاسوسی آمریکا در دوران وی حادثه افتاد در سن ۹۱ سالگی فوت کرد .

«هارولد براون» یک عدد از چهار شخص باخبر در دولت «جیمی کارتر» بود که در جریان این عملیات قرار داشت و بعداً از آن به تیتر «بزرگترین پشیمانی» و یکی از «دردناک‌ترین» درس‌هایی که آموخته، خاطره کرد .

«پنجه عقاب» قرار بود روز ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ (۲۴ آوریل ۱۹۸۰) با به کارگیری از پیشرفته‌‌ترین تجهیزات نظامى آمریکا اجرایی شود البته نیروهای آمریکایی-شامل ۱۳۲ نظامی، ۸ چرخبال و سه هواپیمای باربری هرکولس C130- پس از استقرار در طبس و قبل از جنبش به تهران به حادثه ها مختلفی در گیر شده و در اجرای مأموریت شکست خوردند .

دستگاه هیدرولیک یک عدد از چرخبال‌ها از عمل افتاد، چرخبال دیگر بر اثر گردباد شن و عدم مشاهده کرد کافی به هنگام جابجایی با یکی از هواپیماهای هرکولس بازخورد کرده و هر دو وسیله نقلیه آتش گرفت و در نتیجه آن ۸ نفر از نظامیان در شعله‌های حریق سوختند .

براون چند ده سال آن‌گاه در کتابش با تیتر «Star Spangled Security» نوشت: «این عملکرد شکست‌خورده برای نجات [آمریکایی‌ها در ایران] را اصلی ترین پشیمانی‌ خویش و دردناک‌ترین درسی که آموخته‌ام، می‌دانم .»

مرجع اخبار رسمی

پایگاه خبری و تحلیلی





:: برچسب‌ها: اخبار ایران و جهان ,
:: بازدید از این مطلب : 472
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: